litterär update

Död tills mörkret faller
Charlaine Harris

Det är i framtiden. Hur långt fram i tiden får läsaren aldrig redo på, men att det inte är alltför långt fram står klart. Sookie Stackhouse arbetar som servitris och bor tillsammans med sin farmor i en stuga på landet. Hon har alltid betraktats som underlig av omgivningen eftersom hon kan läsa andras tankar och ser det som ett handikapp istället för en gåva. Sedan vampyrer blev godkända som människor har hon alltid varit intresserad av att träffa en, och första gången hon får syn på Bill vet hon att han är just en vampyr. Det dröjer inte länge förrän de båda är involverade i varandra och snart är Sookies liv förändrat för all framtid. Samtidigt härjar en seriemördare i den lilla staden och polisens misstankar dras mot Bill och hans vampyrvänner.

Den svenska översättningen av Charlaine Harris första bok om Sookie Stackhouse är pinsamt värdelös. Stavfel på nästan varenda sida som hakar upp läsningen och får mig att vilja kasta den åt sidan. Samtidigt är det en intressant historia som jag vill veta slutet på, så jag kämpade mig igenom den värdelösa textningen. Betyget på boken blir dock inte högre än en trea.


Orgasmboken
Katerina Janouch

Tips om ett bättre sexliv är det väl ingen som säger nej till, eller? Orgasmboken är en perfekt handbok i detta ämne. Själv har jag bara läst delen om kvinnans sexliv (känner inte att jag skulle ha speciellt mycket nytta av tips för män, då både jag och min flickvän är tjejer :P) och den är riktigt, riktigt bra. Janouch skriver enkelt och underhållande och ger tips och råd som jag vill testa nästan genast. Betyget blir en fyra.


Nineteen minutes
Jodi Picoult

Den lilla staden Sterling i New Hampshire, USA, kommer aldrig att bli sig likt igen. En tidig vårmorgon blir en av stadens high schools utsatta för en massaker och tio personer dödas och många fler skadas svårt. En av de överlevande är Jodie, en sjuttonårig student som förlorar både sin pojkvän Matt och flera vänner i massakern. Dessutom är hon föredetta bästa vän med Peter - killen som beslöt att skjuta ihjäl sina skolkamrater.

Det är ett tungt och svårt ämne som Picoult ger sig in på, men hon klarar det galant. Som vanligt är hennes bok välskriven och intressant och påverkar mig både fysiskt och psykist under läsningens gång och även efteråt. Boken är skriven ur olika synvinklar och jag, som från början stod på Peter sida, känner efter ett tag att massakern faktiskt är lika hemsk för dem alla. Boken blir aldrig dömande eller partisk. Den beskriver Peters hemska uppväxt med ständig fysisk och mental mobbing, samtidigt som den visar mobbarnas synvinkel och känslor. Ärligt talat är Nineteen minutes den bästa bok jag någonsin läst.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0