Litterär update

Det blev tolv böcker utlästa i januari. Jag hade tio som mål och känner mig glad och nöjd med att jag lyckades med det. Förra året hade jag också tio utlästa böcker som mål varje månad, men för det mesta klarade jag det inte. I januari 2008 var det ett helvete att försöka läsa. Allt jag kunde tänka på var att jag ville ha tillbaka Syd och inte ens böcker om krig och misär kunde få mig att släppa tankarna på honom. Nu kan jag nöjt konstatera att fastän jag lidit av en hemsk ångest större delen av januari så har jag klarat av att läsa. Det är tamejfan kanon!

På bokens framsida står det att Vi som hade alla rätt är en undergångsroman. Av utseendet att döma har jag alltid trott att boken var en typisk, tråkig chiclit och hade beslutsångest innan jag trots allt bestämde mig för att köpa den. Nu är jag glad att jag gjorde det för boken är knappast en trist chiclit och den har en intressant historia att berätta.
Cecilia och Minna arbetar inom TV. Cecilia som framgångsrik programledare och Minna främst som fotograf och journalist. Cecilia har vad som på utsidan framstår som den perfekta familjen med man och två barn, men under ytan visar det sig att så knappast är fallet. Hon har en mamma som inte ser hur duktig dottern är och ständigt berömmer sin son och hans fru som är hemma om dagarna och tar hand om barnen. Maken talar hon nästan aldrig med och han tycks ta för givet att hon skall sköta allting i hemmet, fastän hon har ett tidskrävande jobb på tevekanalen. Dessutom börjar karriären slutta utför. Hon börjar ses som en hård, halvgammal tant trots att hon inte är äldre än 35+ och hon vet med sig att slutet på karriären är nära om hon inte gör nånting åt situationen. Dessutom har hon en otrohetsaffär med en charmerande minister som dock ganska snabbt förlorar intresset för henne.
Minna är ensamstående mamma och lever efter mottot att ensam är stark. De båda kvinnorna brukade vara nära vänner, men har numera inte alls den kontakt de tidigare brukade ha. När de får i uppgift att granska en minister inför det stundande valet tillsammans ställs de inför prövningar och beslut som både drar dem närmre varandra igen, men också hotar med en katastrof.
Jag gillade boken från första början och författarna Kristina Thulin och Jenny Östergren använder sig av ett bra och välskrivet språk. Det är en intressant historia med inblickar i arbetet bakom det lyxiga tevelivet som visar sig vara allt annat än lyxigt och glassigt. Läs boken, den förtjänar en fyra i betyg.

Författarduon Nicci French har ännu en gång skrivit en spännande och fängslande thriller som höll mig i sitt grepp från första sidan till sista.
Den här gången handlar berättelsen som en förälders värsta mardröm. Om några timmar skall Nina ta med sig de två barnen och nya pojkvännen på semester i Florida och det är sannerligen en välbehövlig semester. När dottern inte kommer hem från en fest hon varit på kvällen innan vet Nina genast att nånting är fel, hennes dotter skulle inte frivilligt skippa semestern som hon sett fram emot så länge. Hon drar in polisen som hela tiden försäkrar henne att det inte finns nånting att oroa sig för. Tonåringar är nyckfulla och det är vanligt att de rymmer hemifrån. Nina ger sig inte, väl medveten om att nånting är allvarligt fel och ger sig själv ut och letar efter sitt försvunna barn.
Historien utspelar sig under en enda dag, men blir för det varken långtråkig eller händelselös. Hon ställs inför frågor hon aldrig tidigare övervägt och stöter på hemskheter som får henne att frukta att nånting riktigt allvarligt hänt hennes älskade dotter. När hon finner en död flicka i en båt känner hon utmattningen skölja över henne, men hon fortsätter leta och ger sig inte förrän hon har svar på alla sina frågor. Boken får en fyra i betyg.

Caroline Jensen är i 20-årsåldern när hon lämnar livet som student (juridik) och beger sig till Danmark och Köpenhamn för att börja arbeta som strippa. Hon ser nykter på sin nya situation och planerar från början att endast arbeta i Köpenhamn i en månad, en vistelse som breder ut sig till ett helt år. Hon spenderar kvällarna med att charma kåta, rika män och dricka sig mätt på champagne och strippa till låtar med Nine inch nails. Hon lever lyxliv med dyra kläder och massa alkohol och får en kick av sina uppträdanden. Dessutom lär hon sig snabbt att klänga på strippstången i en show som blir den mest populära på klubben. Allt får dock ett abrubt slut när en av hennes vänner, som också jobbar som strippa, blir mördad och arbetet inte längre känns lika lockande.
Caroline Jensen är en mycket intelligent kvinna (med förbannat bra musiksmak) som använder ett suveränt språk och vet hur man skriver för att göra en historia intressant. Hennes bok är en skildring av hennes korta liv som strippa, men avhandlar även tiden innan som efter massa olyckor och hemskheter får henne att lämna studentlivet för en stund. Hon ger en intressant skildning av hur livet som strippa, och även prostituerad, kan vara och jag kunde knappt lägga boken ifrån mig. Betyget är en stark fyra.



Kommentarer
Postat av: elinleticia

Vad kul att du kommit igång med läsandet igen. Glöm inte att lägga upp det på lettura bara. Vi saknar dig. Pussas

2009-02-03 @ 23:09:33
URL: http://smuleliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0