En ny sak

I lördags gjorde jag nånting jag aldrig gjort tidigare. Jag gick på krogen. Ingen jobbig, äcklig krog full med fyllda ungdomar. Utan en jobbig, äcklig krog fylld med fulla vuxna - och några lite yngre.



Innan vi gick in var både Linda och jag skräckslagna, men vi tog oss in, beställde tre öl och satte oss vid ett bord. En kille började genast glo på mig och jag muttrade lite irriterat. Efter en hel del öl och massa låtar från en kille som spelade gitarr och sjöng började jag prata med folk. Eller snarare var det dem som talade med mig.

En gammal skäggig gubbe kommenterade mitt hår och sen fick jag låna hans cowboy-hatt. Han sa att Sofia såg ut som en 49-årig kille och jag halvt sket ned mig när jag fick veta det.

Kvinnan bredvid mig sa usch när Sofia och jag pussade varann. Både Linda och Sofia var på väg att flyga på henne flera gånger men jag bara skrattade. Kvinnans namn börjar på L.
L glodde på min arm och sa: "Sånt där vill jag inte se nånting av" och syftade på mina skärsår och brännmärken. Återigen var Sofia och Linda på väg att flyga på henne, men jag försökte bara förklara.
"Jag är ju också ledsen ibland" sa L. "Som när jag har mens."
Jag bara skrattde. Jag var full, jag var glad. Sa: "du är frisk och du kan hantera dina känslor. Jag har inte rätt redskap för att kunna hantera mina."
Nej, hon förstod inte alls, men jag var glad ändå.



Killen som glodde på mig verkade tro att jag ville knulla, för han fortsatte verkligen glo och sen bjöd han mig på öl efter att jag tjatat på honom att komma över till vårat bord. Att jag bad honom komma över till oss var för att jag ville att han skulle få trubaduren att spela lite Mötley-låtar. Trubaduren vägrade ju, fast han spelade dock en låt med GnR.
När han kom med ölen berättade Linda för honom att jag har flickvän och pekade på Sofia som kom ut från toaletten. Linda sa att han såg alldeles förnärmad ut när han hörde det. Antagligen hade han räknat med ett knull när jag lät honom bjuda på öl. Inte mitt problem ju. Jag måste kunna prata med folk utan att de skall tro att jag tänker sära på benen för dem.

L ville att jag skulle träffa hennes son som var född 89. Hon har en i min ålder också, men hon var helt fast på att jag skulle träffa 89-ingen. Vi bestämde att vi skulle börja träna boxning med honom.

På vägen ut från krogen fastnade min blick på en karl med långt blont hår. Jag tyckte han såg ut som Mike Monroe och sa det till honom. Det enda jag minns är ett stort leende och i mitt minne ser han ut nästan exakt som Mike gör idag. Både Linda och Sofia säger att han inte alls var speciellt lik honom.



Utanför krogen var L förbannad på mig. Jag har ingen aning om varför. Linda och Sofia trodde att hon var på väg att slå mig och Sofia fick kämpa emot sina impulser att spöa henne. Jag fortsatte ändå att bara vara glad, men på vägen hem fick jag ångest och började må skit. Väl hemma målade jag ett kryss i pannan med mitt svarta nagellack och sa att jag skulle göra som Charles Manson, kryssa mig ifrån livet.

Hur som helst.
Jag gick på krogen. Och jag är bäst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0