Litterär update

Jag har ändrat målet att läsa minst 15 böcker per månad till 10. Så jag slipper massa stress.



Katrin går sista året på högstadiet och har såna där typiska ungdomsproblem. Hon bor tillsammans med sin pappa, lillebror och styvmamma Marie. Katrin verkligen avkyr Marie fastän det gått massa år sedan hon blev tillsammans med pappan.
I skolan hänger hon ihop med Frida - klassens snyggaste tjej - och det är verkligen de mot världen. Tills den dagen tjejerna blir kära i samma kille - Adam. Katrin låtsas först inte om nånting. Hon skulle offra vem och vad som helst för sina bästa vän, men när det visar sig att Adam är lika kär i henne som hon i honom, börjar det ställa till problem för Katrin. Hon vill så gärna vara tillsammans med Adam, men det värsta hon kan tänka sig är att såra Frida. Så hur sjutton ska hon göra?
Katarina von Bredow skriver underbara tonårsböcker och Hur kär får man bli är inget undantag.


Oavsett om du är hundägare eller ej så är Vad du kan lära dig om livet av din hund  perfekt läsning för dig. I ett antal kapitel tar författaren Joanna Sandsmark med dig in i en djupdykning av livet som hund och förklarar hur vi människor kan lära oss att leva enklare, gladare, snällare liv genom att helt enkelt inspireras av våra hundar.
Boken är underbar och jag antar att jag som hundälskare finner den ännu bättre än vad en ickehundälskare skulle göra, men sanningen är den att vi alla har mycket att lära oss av hundarna.



Redan från första sidan kände jag obehaget komma på mig. Eller egentligen redan när jag såg på omslaget, flickan på omslaget. Hela boken Styggelsen känns liksom... obehaglig. Namnet är klockrent, precis som innehållet och språket. Att Amanda Hellberg kommer bli en stor författare finner jag liksom ingen tvekan om.
Året är 2006 och Maja jobbare som städare på en vårdcentral. Hennes liv är som vilket liv som helst, tills den dagen hon inser att hon inte är ensam. Det finns någon med henne, var hon än är och vad hon än gör, som inte är levande. Varelsen hon fått med sig är Singa, en liten flicka med klärvoajanta gåvor som levde under 1940-talet. Majas tidigare så okomplicerade liv blir nu allt annat än långtråkigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0