Litterär update

Ett av mina nyårslöften är ju att läsa minst femton böcker per månad. Jag vet inte om jag kommer klara det, men jag skall i alla fall försöka, och här kommer en liten update om böckerna jag läst ut hittills i år.


Plommon med kycklig av Marjane Satrapi handlar om hennes mammas döda farbror Nassel Ali Khan. Han är en framgångsrik musiker som bokstavligt lever för sitt spelande. Under ett grät med sin fru har frun sönder hans älskade tar, en iransk luta och han bestämmer sig för att dö. Vad som i början av berättelsen verkar vara ett ganska drastiskt och ogenomtänkt beslut, att ta sitt eget liv och lämna sin fru och sina barn, visar sig efterhand vara väldigt genomtänkt. Det är en gripande seriebok och Marjane ritar så otroligt bra. Boken kommer inte riktigt upp i Persepolis-nivå, men förtjänar helt klart en fyra i betyg.



Vilda gröna ögon är en av Joyce Carol Oates ungdomsböcker och precis lika bra som hennes böcker brukar vara. Franky Pierson är 14 år. Hon bor i ett stort katalogliknande lyshus tillsammans med sin pappa, den föredetta fotspelaren som numera är en mycket omtyckt sportkommentator på teve, mamma, lillasyster och jack russelterrier. Att nånting är fel i hemmet försöker Franky förtränga. Skrik under nätterna förklarar hon som mardrömmar och när modern täcker halsen med sjalar och bär långärmade tröjor mitt under sommaren säger hon sig att det bara är nånting som hennes mamma valt att göra av fri vilja. Inte ens när pappan ger sig på Franky själv erkänner hon att nånting är fel. Hennes förnekanden inför sanningen och stora lojalitet gentemot sin far leder till ett helvete hon aldrig tidigare kunnat föreställa sig.
Jag kunde inte släppa boken. Helt underbar. Den förtjänar en stark femma!


Black hole av Charles Burns är ännu en seriebok som jag fått i julklapp. Den var inte alls som jag hade trott att den skulle vara. Bilderna är fantastiska och skapar en önskan inom mig att själv göra serier.
Så, vad handlar den då om? Jag vet inte riktigt. Ett gäng ungdomar under 70-talet som dricker vin, röker cig och gillar droger. De lever vanliga tonårsliv tills någon konstig sorts sjukdom börjar sprida sig. En sjukdom som visar sig i olika former på huden. Vissa får stora bölder i ansiktet medan andra får svansar och det är bara en liten del av alla saker som kan hända.
Samtidigt som sjukdomen sprider sig händer det också konstiga saker i skogen. Någon hänger upp skräckdockor i träden, det ligger avlagen hud på stigarna och även olika kroppsdelar har funnits. Det är någon som vill skrämma dem, någon som vill ta de sjuka ungdomarnas liv, men det är ingen - utom mördaren själv och som också är en drabbad - som riktigt förstår hur illa ute det är med dem, vilken fara de lever i.
Först tänkte jag ge boken en två i betyg, för att jag ständigt kände mig så förvirrad, men efter att ha tänkt efter en stund insåg jag att en trea ändå är ett mer rättvist betyg att ge. Boken har sin charm och personerna fastnar på näthinnan.





Kommentarer
Postat av: elinleticia

Toppen! Vill du fortsätta recensera för Lettura förresten? Du vet att vi saknar dig!

2009-01-08 @ 22:17:18
URL: http://smuleliten.blogg.se/
Postat av: mana

jag vet inte om jag orkar. det blir så... intensivt. just nu vet jag ju typ ingenting.

2009-01-08 @ 22:26:56
URL: http://iwokeupdeadtoday.blogg.se/
Postat av: elinleticia

De recensioner som du lagt upp här är ju färdiga att läggas upp på Lettura. Jag blev otroligt sugen att läsa den tredje serieboken. Du skriver så otroligt eggande och det är därför jag vill att du fortsätter skriva för lettura. Om jag fixar så att grejerna läggs upp, vill du köra på då?

2009-01-09 @ 13:26:40
URL: http://smuleliten.blogg.se/
Postat av: mana

men är det inte för korta recensioner då?

2009-01-09 @ 14:02:08
URL: http://iwokeupdeadtoday.blogg.se/
Postat av: elinleticia

Nopp! Huvudsaken är att de är insiktsfulla och lockande att läsa - och det är dina.

2009-01-09 @ 16:26:30
URL: http://smuleliten.blogg.se/
Postat av: mana

åh, bra =D klart som fan jag vill fortsätta med lettura då =D fan vad underbart!

2009-01-10 @ 10:59:47
URL: http://iwokeupdeadtoday.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0